مجموعه فرهنگی ورزشی اسبو اسپرت

نویسندگان
۱۵شهریور

انتخاب سرویس ٬ برگشت و زمین


 حق انتخاب درباره زدن سرویس ٬ برگشت و زمین به قید قرعه تعیین میشود و برنده میتواند اولین سرویس یا برگشت را انتخاب نموده و یا بازی را در نیمه زمین بخصوصی آغاز کند .


 اگر بازیکن یا زوجی اولین سرویس یا برگشت و یا نیمه زمین بخصوصی را انتخاب کرده باشد ٬ انتخاب دیگر با بازیکن یا زوج مقابل خواهد بود .

 پس از کسب 2 امتیاز ٬ بازیکن یا زوج دریافت کننده باید سرویس را بزند و این روش تا انتهای بازی ادامه خواهد یافت مگر انکه هر دو بازیکن یا هر دو زوج به امتیاز مساوی 10 رسیده باشند و یا سیستم تسریع در جریان باشد که در اینصورت ترتیب زدن سرویس و یا دریافت همانند قبل است با این تفاوت که هر بازیکن به ترتیب فقط برای کسب 1 امتیاز سرویس خواهد زد .

در هر گیم از مسابقات دو نفره ٬ زوجی که سرویس را انتخاب کند باید مشخص نماید که کدامیک این کار را انجام میدهند و در گیم نخست هر مسابقه ٬ روج دریافت کننده پس از آن تصمیم خواهند گرفت که کدامیک از آنها ابتدا توپ را دریافت کنند . در گیم های بعدی ٬ پس از انتخاب اولین زننده سرویس ٬ اولین گیرنده ٬ بازیکنی خواهد بود که در گیم قبلی به او سرویس می زده است .

در بازی های دو نفره ٬ در هر تعویض سرویس ٬ دریافت کننده قبلی تبدیل به زننده سرویس شده و یار زننده سرویس قبلی ٬ گیرنده سرویس خواهد بود .

بازیکن یا زوجی که در یک گیم سرویس را اجرا میکند در گیم بعدی آن مسابقه ٬ گیرنده اول خواهد بود و در آخرین گیم ممکن در مسابقات دو نفره ٬ روجی که سرویس را دریافت خواهد کرد ٬ زمانی که اولین زوج به امتیاز 5 برسند ٬ ترتیب دریافت را عوض میکند ٬ به عبارت دیگر دو بازیکن آن زوج ( دریافت کننده ) جاهای خود را با یکدیگر عوض خواهند کرد .

 بازیکن یا زوجی که در یک گیم ٬ بازی را از یک نیمه زمین آغاز کرده در گیم بعدی از نیمه دیگر زمین استفاده خواهد کرد و در اخرین گیم ممکن در یک مسابقه ٬ بازیکنان یا زوجها وقتی اولین بازیکن یا زوج به امتیاز 5 برسد زمینهای بازی را عوض خواهند کرد .

سرویس ٬ برگشت و زمین خارج از نوبت

اگر بازیکنی خارج از نوبت سرویس زده با دریافت کند ٬ داور بلافاصله با مشاهده این خطا بازی را متوقف خواهد کرد و بازی با زوجی آغاز خواهد شد که پس از کسب امتیاز ٬ زننده سرویس یا گیرنده آن بوده اند . این کار بر ساس ترتیبی انجام خواهد شد که در آغاز مسابقه تعیین شده بود . در مسابقات دو نفره این کار بر اساس ترتیب زننده سرویسی صورت میگیرد که حق داشته است سرویس را در بازی که خطا در آن صورت گرفته آغاز کند .

 اگر بازیکنان در زمان مقرر ٬ زمین بازی را تعویض نکنند داور به محض مشاهده این اشتباه بازی را متوقف و زمین ها را با همان امتیاز قبلی تعویض میکند و ترتیب بازی همان خواهد بود که در آغاز بازی مشخص شده بود .

 در هر شرایطی ٬ امتیازاتی که پیش از مشخص شدن اشتباه منظور شده بود کماکان به قوت خود باقی خواهند ماند .

سیستم تسریع

 وقتی یک گیم مسابقه در مدت 10 دقیقه به پایان نرسد ٬ یا زودتر از آن بنا به درخواست هر دو بازیکن یا هر دو زوج باید از سیستم تسریع استفاده نمود ٬ مگر آنکه هر دو بازیکن یا هر دو زوج به امتیاز 9_9 و بالاتر رسیده باشند .

 اگر توپ در حال گردش باشد و محدودیت زمانی به پایان برسد ٬ داور باید بازی را متوقف کند و سپس بازی را با سرویس بازیکنی که در آن رالی زننده سرویس بوده است ادامه خواهد داد .

اگر توپ در حال گردش نباشد و محدودیت زمانی به پایان برسد  ٬ بازی با سرویس بازیکنی که در رالی قبی گیرنده سرویس بوده است ادامه خواهد یافت .

 پس از آن هر بازیکن به نوبت برای کسب یک امتیاز سرویس میزند و اگر گیرنده سرویس یا زوج گیرنده سرویس سیزده مرتبه به طور صحیح توپ برگشت دهند ٬ گیرنده ٬ یک امتیاز کسب خواهد کرد .

 سیستم تسریع پس از آن اجرا تا آخر مسابقه اعمال میشود .

 
مقررات مربوط به مسابقات بین المللی


مفاد قوانین و مقررات


 انواع مسابقه


 یک ((رقابت بین المللی)) مسابقه ای است که ممکن است از بازیکنان بیش از یک فدراسیون های مختلف برگزار میشود .


 یک ((مسابقه بین المللی)) مسابقه ای است که بین تیم هایی از فدراسیون های مختلف برگزار میشود .


 یک ((تورنمنت آزاد)) مسابقه ای است که مشارکت در ان برای بازیکنان کلیه فدراسیون ها آزاد است .


 یک ((تورنمنت محدود)) مسابقه ای است که در ان محدودیتهایی غیر از محدودیت سنی برای بازیکنان اعمال میشود .


 یک ((تورنمت دعوتی)) مسابقه ای است محدود ٬ بین بازیکنان ویژه ای که شخصا دعوت میشوند .


 قابلیت اجرا

 به استثنای مواردی که در بند 2_2_1_3_ ذکر میشود ٬ قوانین تنیس روی میز  باید در مورد مسابقات جهانی ٬ قاره ای ٬ المپیک و تورنمنت های آزاد اعمال شود مگر انکه فدراسیون های شرکت کننده در مسابقات بین المللی با یکدیگر به گونه دیگری به توافق برسند .

شورا میتواند به برگزار کنندگان تورنمنت های آزاد اختیار دهد تا قوانین تجربی را که قبلا توسط کمیته اجرایی مشخص بوده به تصویب برسانند .


 مقررات مربوط به مسابقات بین المللی در موارد زیر اعمال خواهد شد ٬

 (( رقابتهای جهانی و المپیک )) ؛ مگر انکه شورا به گونه دیگری تصویب کند و قبلا فدراسیون های شرکت کننده را درجریان قرار دهد .

 
 (( رقابتهای قاره ای )) ؛ مگر آنکه فدراسیون قاره ای مربوطه ٬ به گونه دیگری تصویب کند و قبلا تمامی فدراسیون های شرکت کننده را در جریان قرار دهد .


 (( مسابقات قهرمانی بین المللی آزاد )) (12_7_3) :؛ مگر آنکه کمیته اجرایی به گونه دیگری تصویب کند و بر اسس بند 4_2_1_3 مورد قبول شرکت کنندگان قرار گیرد .


 (( تورنمنت های آزاد )) : ؛ به جز مواردی که در بند 4_2_1_3 ذکر شده باشد .

 
 در صورتی که یک تورنمنت آزاد با هیچ یک از این مقررات مطابقت نداشته باشد ٬ ماهیت و میزان اختلاف باید در فرم ثبت نام قید شود . تکمیلو ارائه فرم ثبت نام به منزله پذیرش شرایط مسابقه و اختلافات فوق خواهد بود .

 
 قوانین و مقررات فوق برای اجرا در رقابتهای بین المللی توصیه میشود مشروط بر انکه موارد مندرج در اساسنامه رعایت شود . تورنمنت های بین المللی محدود و دعوتی و رقابتهای بین المللی شناخته شده ای که توسط هیئت های غیر وابسطه برگزار میشوند نیز میتوانند بر ساس مقرراتی عمل کنند که مقامات برگزار کننده به تصویب رسانده اند .

 فرض بر آن است که قوانین و مقررات مربوطه به مسابقات بین المللی اجرا میشوند مگر انکه در مورد تغییرات ٬ قبلا توافق شده و یا در قوانین منتشر شده مسابقات تصریح شده باشند .

تفسیر و توضیحات مشروح مقررات ٬ شامل ویژگی های وسایل باید در جزوه های فنی منتشره از سوی شورا و در کتابچه (( مقامات و داوران مسابقات و تورنمنت ها )) درج شود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۵
مجید سعیدی نیا

پینگ پنگ

تنیس روی میز

تنیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی