مجموعه فرهنگی ورزشی اسبو اسپرت

نویسندگان
۲۱آبان

ژیمناستیک   ورزشی  است که در آن حرکات نیازمندِ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن به نمایش گذاشته می‌شود. ژیمناستیک از تمرینات ورزشی که در   یونان باستان  انجام می‌شد، تکامل پیدا کرده و در سطح بین‌المللی زیر نظر   فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک  اداره می‌شود .
معروف‌ترین بخش این رشته ورزشی   ژیمناستیک هنری  است که در مسابقات آن ورزشکاران زن در رشته‌های   حرکات زمینی ، پرش از   خرک ، پارالل ناهم‌سطح  و   چوب موازنه  و ژیمناست‌های مرد در رشته‌های حرکات زمینی،   بارفیکس ، پرش خرک،   دار حلقه ،   پارالل ، و   خرک حلقه  به رقابت با یکدیگر می‌پردازند .   ژیمناستیک موزون ،   ایروبیک ،   آکروباتیک  و   ترامپولین  بخش‌های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند. ژیمناستیک یک ورزش المپیکی است و از اولین دوره   المپیک  تاکنون در برنامه این مسابقات قرار داشته‌است. هم‌اکنون ژیمناستیک المپیک از ۱۸رویداد ورزشی جداگانه تشکیل می‌شود که ۱۴رقابت در ژیمناستیک هنری، ۲رقابت در ژیمناستیک موزون و ۲رقابت در ترامپولین است .
 
ژیمناستیک در سطح تفریحی و به خصوص به عنوان تمرینات انعطاف بدنی بسیار محبوب است. در سطح قهرمانی این رشته به تمرینات بی‌وقفه و آمادگی جسمانی بسیار بالا در اتمام ابعاد از جمله بنیه و استقامت قوی نیاز دارد. ژیمناستیک هرچند یک رشته ورزشی بدون برخورد است اما ورزش پرآسیبی است. فرودهای سنگین، افت‌ها و یا برخورد به ابزار تمرینی ممکن است باعث آسیب‌دیدگی شود.  صدمات جسمی در بین ورزشکاران ماهر بیشتر دیده  می‌شود چون آن‌ها معمولا برای مدت طولانی‌تری تمرین کرده و حرکات خطرناک‌تری را اجرا می‌کنند.
 
اطلاعات عمومی درباره ژیمناستیک : 
 
ژیمناستیک تبلوری از حرکات بسیار زیبای انسان است که قدرت ، استقامت ، انعطاف و زیبایی اندام را در انسان به وجود می‌آورد . تحرک و زیبایی این ورزش نه تنها موجب گرایش تعداد بیشتر ورزشکاران گردیده ، بلکه تماشاچیان زیادی را نیز به خود جذب نموده است . ورزش ژیمناستیک در دو بخش انجام می‌شود : بخش حرکات زمینی یا حرکاتی که روی تشک مخصوص صورت می‌گیرد و بخش حرکاتی که بر روی وسایل انجام می‌شود. در حرکات بر روی وسایل می‌توان از دارحلقه، بارفیکس ،پارالل،چوب موازی، خرک حلقه و پرش خرک نام برد.
مسابقات ژیمناستیک در طی دو مرحله انجام می‌گیرد ، مرحله اول شامل حرکات اجباری برروی وسایل می‌باشد و در مرحله دوم برنامه ژیمناستیک اختیاری بوده و هر ورزشکار می‌تواند برنامه ابداعی خود را ارائه دهد. 
 
فضای مورد نیاز برای رقابتهای ژیمناستیک به قرار زیر است :

 
اندازه رسمی تشک برای حرکات زمینی 12 ×12 متر ، در یک محوطه 14 ×14 متر می‌باشد . دیگر وسایل ژیمناستیک هر یک نیاز به سطحی برابر 36 متر مربع دارد و برای پرش از روی خرک نیز یک مسیر یه عرض 1 متر و طول حداقل 25 متر مورد نیاز است . قسمتهای مختلف این ورزش در مجموع سطحی برابر 5/47 ×23 متر را اشغال می‌کند.
در سالنهای ژیمناستیک با توجه به قرارگیری وسایل در قسمتهای مختلف ، تماشاچیان ممکن است از اطراف سالن شاهد هر یک از رشته های این ورزش باشند . با توجه به افزایش قابل ملاحظه تعداد تماشاچی این ورزش در سالهای اخیر ، گنجایش تقریبی 10000 نفر برای سالن اصلی مسابقات توصیه می‌شود
ورزش ژیمناستیک به دلایلی می تواند آمادگی جسمانی بسیار مطلوب و قابل قبولی خصوصا در فاکتورهای انعطاف پذیری ، قدرت عضلانی، سرعت عکس العمل و از همه مهمتر هماهنگی عصبی عضلانی که یکی از ویژگی های خاص ژیمیناستیک است در اختیار افرادی که کار می کنند جذاب جلوه دهد. 
ژیمناستیک یکی از رشته های ورزشی بسیار جذاب و پر تحرک است که طرفداران خاص خود را داشته و تقریبا همه ی مردم دیدن حرکات آکروباتیک و کار ورزشکاران روی اسباب های مختلف را دوست دارند.
ژیمناستیک به عنوان رشته ی مادر و پایه ی رشته ها معرفی گردیده است و در این موضوع نسبت به ورزش شنا و دو میدانی اولویت بیشتری هم دارد. چرا که اگر شما به ورزش شیرجه دقت کنید حرکات ژیمناستیک را می بینید یاورزش دو و میدانی در پرش ها، انجام حرکاتی که به انعطاف زیادی نیاز دارد مشهود است.
اما ورزش ژیمناستیک را با دو هدف می توان کارکرد : 
۱) همگانی: 
کسب آمادگی بالا برای ورود به رشته های ورزشی دیگر 
۲) قهرمانی : 
ادامه ی این ورزش به صورت حرفه ای و کسب افتخار در این ورزش. 
● همگانی: 
ورزش ژیمناستیک به دلایلی که در بالا توضیح داده شده و این که می تواند آمادگی جسمانی بسیار مطلوب و قابل قبولی خصوصا در فاکتورهای انعطاف پذیری ، قدرت عضلانی، سرعت عکس العمل و از همه مهمتر هماهنگی عصبی عضلانی که یکی از ویژگی های خاص ژیمیناستیک است در اختیار افرادی که کار می کنند جذاب جلوه میدهد 
ژیمناستیک را می توان از سن پایین و کودکی که بهترین آن ۵ سال است آغاز کرد که هم فرصت برای کسب سلامتی و امادگی جسمانی و عادت کودک به ورزش کردن است و هم فرصتی برای محک زدن و استعداد یابی کسانی که مستعد این ورزش هستند و می توانند این ورزش را به صورت قهرمانی کار کنند. 
کسانی که ژیمناستیک کار می کنند از روحیه اجتماعی بسیار بالا ، شادابی فراوان و هوش سرشار برخوردار خواهند شد. 
نظم، زیبایی و نظافتی که ورزش ژیمناستیک به آن نیاز دارد کودکان را منضبط و مطیع قوانین بار می آورد و این ها خصوصیاتی است که بعد از کسب آن کودک می تواند در رشته های ورزشی دیگر چند قدم جلوتر از همسالان خود باشد که ژیمیناستیک را تجربه نکرده اند. 
البته در بخش همگانی افراد می توانند در سنین بالا هم این ورزش را تجربه کنند و حتی مقداری از حرکات زیبای این ورزش را یاد بگیرند اما به دلیل سخت بودن قوانین مسابقات ژیمناستیک و حساسیت اجرای زیبا برای داوران و تماشاگران همه ی افرادی که حرکات را اجرا می کنند مستعد شرکت در مسابقات نیستند. 
اعتماد به نفس بالا در انجام حرکات سخت در ورزشکاران ژیمناستیک بدست می آید که می تواند در زندگی عادی این افراد نیز بسیار موثر باشد. 
بدن پیچیده ، قدرت بالا ، راه رفتن و نشستن درست در طول زندگی نیز از مزیت های اکتسابی این ورزش تماشایی و پر طرفدار است . 
تصورات غلطی که درباره ی این ورزش وجود دارد این است که این ورزش مانع رشد انسان به خاطر فشار زیاد به استخوان ها، صفحات رشد را استخوانی می کند ؛در حالیکه واقعیت این نیست و ژیمناستیک نتنها از رشد انسان جلوگیری نمی کند بلکه به لحاظ بهره بردن از وسایلی مانند بارفیکس و حرکات کششی و جهشی و همچنین فعالیت فیزیکی زیاد در افزایش رشد بدن موثر است امااین که چرا قهرمانان ژیمناستیک افراد کوتاه قامتی نسبت به ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال هستند به این دلیل است که افراد کوتاه قامت در این ورزش که از سرعت و چابکی بسیار زیادی برخوردار است موفق ترند و به عنوان مستعد ورزش ژیمناستیک بیشتر جذب این ورزش می شوند حال آنکه افراد بلند قد برای سهولت در پرتابها و پرش، جذب ورزش های بسکتبال و والیبال می شوند. 
البته نا گفته نماند که فعالیت بدنی و ورزش کردن اگر تحت نظر مربیان آگاه و بر پایه علوم ورزشی و تخصصی نباشد و به طور سنتی و بی قاعده دنبال شود مطمئنا اثرات زیانبار زیادی را پیش روی ورزشکار خواهد گذاشت. 
● ژیمناستیک قهرمانی : 
یکی از مهمترین نکات در خصوص بخش قهرمانی ژیمناستیک ،استعداد یابی از بین افراد علاقه مند است با توجه به شروع ورزش ژیمناستیک از سنین پایین حساسیت انتخاب درست کودکان به عنوان افراد مستعد قهرمانی در ژیمیناستیک اهمیت بالایی پیدا می کند چرا که اگر در انتخاب کودک درست عمل نکرده باشیم در تمرینات سخت ،ممکن است کودک یا از پس آن تمرینات بر نیاید و یا دچار آسیب و یا حتی ورزش زدگی شود. پس مهم است که تمامی معیار های انتخاب فرد مستعد ورزش ژیمناستیک بررسی و رعایت شود.در ادامه اشاره مختصری خواهیم داشت به چند فاکتور مهم در انتخاب کودکان مستعد ژیمیناستیک: 
۱) هوش و ذکاوت: 
سرعت بالای حرکات و قدرت تصمیم گیری در کمتر از کسری ازثانیه برای ژیمناست ها امری طبیعی و پرتکرار است و شخصی می تواند موفق باشد که از این قاعده بهره فراوانی ببرد. 
۲) قدرت: 
فاکتور قدرت در همه ورزش ها ضروری است اما در ژیمناستیک شکل دیگری دارد، تحمل وزن بدن در زوایای مختلف و اجرای حرکات سخت آنهم به زیباترین و تمیز ترین شکل ممکن و بدون کوچکترین لرزشی و حتی احساس فشار و چروکیده گی در صورت اهمیت قدرت مطلق را صد چندان کرده و می طلبد که ژیمناست در ادامه قدرت به فاکتور ی بنام استقامت در قدرت دست پیدا کند. 
۳) هماهنگی عصبی عضلانی: 
این که توان اجرای برخی حرکات ژیمناستیک در افراد عادی هم وجود داشته باشد دور از توقع نیست اما چیزی که ورزشکار مستعد ژیمناستیک را از افراد دیگر متمایز می کند هماهنگی دستورات مغز و اجرای آنها توسط عضلات در بهترین زمان ممکن است این که ژیمناست به هوا پرواز می کند و بعد از اجرای ۳ پشتک یا ۳ وارو یا ۳ بتر که در این حرکات بدن در زوایای مختلف در چرخش است، روی دو پا خود به زمین فرود می آید و حتی ذره ای تعادل خود را از دست نمی دهد به خاطر بهره گیری از این فاکتور بسیار مهم و اساسی است. تصور کنید این خصوصیت در فردی وجود نداشته باشد یا حتی ضعیف باشد چه می شود؟ 
در اولین اجرا به زمین خورده و آسیب می بیند. 
۴) سرعت: 
مطمئنا و لزوما یک شخص قهرمان دوی سرعت نمی تواند در اجرای حرکات ژیمناستیک تا چندین متر از زمین اوج بگیرد کما اینکه ژیمناست برای اجرای حتی سنگین ترین حرکات ژیمیناستیک فقط مجاز به برداشتن ۳ قدم است و هر قدمی که بیشتر بردارد از او امتیاز کسر خواهد شد و خوب می دانید که قهرمانان ژیمناستیک با صدم و هزارم امتیازها مشخص می شوند 
۵) انعطاف: 
این فاکتور در ژیمناستیک اهمیت زیادی دارد و به نوعی انعطاف در ژیمناستیک به معنای واقعی و کامل خود می رسد؛انعطاف فاکتوری است که اگر وجود نداشته باشد ۷۰ در صد حرکات ژیمناستیک را نمی توان آموخت و کسانی که از انعطاف کمی برخوردار باشند خیلی زود در ورزش ژیمناستیک آسیب می بینند و شاید حتی دچار مشکلات مفصلی شوند و به همین دلیل است که مربیان از بدو ورود نو آموزان ،برای حفظ سلامت ورزشکار با او حرکات ورزشی که انعطاف بدنی را تقویت می کند تمرین می کنند. 
خوب البته فاکتورهای زیادی برای انتخاب فرد مستعد ورزش ژیمناستیک مورد نظر کارشناسان و مربیان این ورزش است که پرداخت به آنها به وقت و مجال بیشتری نیاز دارد.
منبع:http://gymnastic.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی